Belang Van Guru In Ons Leven

Betekenis van “Guru

Belang van Guru in ons leven

GURU – Deze woord zo’n groot, zo diep en zo ingrijpend zin dat het zeer moeilijk voor een persoon om te werken. Geen taal in de wereld de capaciteit te vertalen en geen aantal woorden heeft de mogelijkheid te verklaren. De statuur van Guru is zo verheven dat zelfs als men geeft zich helemaal, hij is alleen in staat om te raken het puntje van zijn tenen – waar Guru heeft Zijn voeten, shishyas of toegewijden buigen hun hoofd in eerbied. Met andere woorden, een lager meest niveau Sadguru’s (dat wil zeggen, Zijn lotusvoeten) is de hoger-meeste-niveau (dat wil zeggen, het hoofd) van shishyas. Als zodanig deze zijn gewoon niet in staat om de algemene status van een Sadguru beschrijven.

De vertaling van het woord Guru die men tegenkomt in de Engels taal is een ‘leraar’ of een ‘Master’. Deze woorden kunnen op de meest begrepen worden in de gangbare zin van het woord, maar niet overal te raken in de buurt van de werkingssfeer van haar geheel. De term Guru is een van de meest hardnekkige termen in de hindoe-filosofie – een filosofie die de oudste en heeft een unieke levende traditie van meer dan 5.000 jaar, zo niet eerder.

Sant Kabir, de bekende Indiase heilige en een hoog verheven ziel, in een van zijn dohas (coupletten) spreekt zijn onvermogen om Guru te beschrijven. Hij zegt, zelfs als hij de hele aarde als papier, de wateren van alle oceanen om te dienen als inkt en hij maakt kalams (traditionele schriftelijk instrument) van alle bomen in de wereld, maar dat hij niet in staat zou zijn om het te beschrijven volle betekenis en glorie van het woord ‘Guru’. Dat is de mate van eerbied een shishya (of een toegewijde) heeft voor zijn goeroe die tot uiting komt in de volgende Doha van Sant Kabirji:

Guru Gobind dou khade, ka ke lagune paaye
Balihari Guru Aapne, jin Gobind diyo milaye

Goeroe en Gobind (God) zijn beide objecten van verering en aanbidding waardig, maar Sant Kabir zet ‘Guru’ op een hoger voetstuk dan God. Hij zegt dat als zowel de Guru en God samen verwaardigen om hem darshan te geven, hij zou eerst de lotus voeten van zijn ‘Guru’ aanraken voordat op zoek naar zegeningen van God, omdat Hij het is (Guru) die hem de weg naar God liet zien.

Het woord ‘Guru’ is afgeleid van twee wortels – ‘Gu’ en ‘Ru’. ‘Gu’ betekent duisternis en ‘Ru’ betekent licht. Degene die de duisternis verdrijft en neemt je mee naar het licht is een Guru. Degene die de duisternis van sensueel gevoel en pijn (die tijdelijk en vluchtig zijn) verdrijft en neemt je mee naar het licht van de eeuwige gelukzaligheid (die is permanent en eeuwig) is een Guru. Degene die u helpt om de ketenen van geboorte, dood en wedergeboorte te doorbreken en het bereiken van het heil is een goeroe.

Voordat we geboren werden, onze ouders bestond, onze buren bestond, onze samenleving bestond. We worden geboren in een stroom van het bestaan en deze cyclus van geboorte, jeugd, jeugd, ouderdom, dood en wedergeboorte blijft. De kwaliteit van deze cyclus (succes of falen) kunnen verschillen van de ene persoon naar de andere, afhankelijk van zijn verleden en heden ‘karma’, de geboorte, dat neemt hij in een bepaalde familie (rijk of arm), zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn milieu. Afhankelijk van ons verleden en heden ‘karma’ en ‘sanskars’, we steeds weer geboorte nemen in een van de vierentachtig lac soorten (yonis) en houd geploeter en reizen in de duisternis van de onwetendheid van de ene geboorte naar de andere, het vergeten van waaruit we kwamen en wat onze uiteindelijke bestemming is – dat wil zeggen, het heil.

Mahatma Kabir gebeden. ‘O God, verlos mij van twee vuren – een, opknoping ondersteboven voor negen maanden in de buik van mijn moeder, en ten tweede, als mijn lichamelijke frame is verzonden aan de vlammen snel na de ziel het lichaam verlaat.

Het hebben van de mensheid schiep, samen met de geest van opoffering aan het begin van de schepping, de Schepper, Heer Brahma, gaf hen de volgende adviezen:

“Moge u vermenigvuldigen en bloeien door deze geest van opoffering (vrij van gehechtheid), kan deze opbrengst de genietingen die u zoekt. Foster elkaar met een gevoel van opoffering en laat de Goden zij u genadig. Het bevorderen van elkaar belangeloos, zal je het hoogste goed te bereiken. Bevorderd door het offer, zullen de Goden zeker schenken u ongevraagd alle gewenste genietingen. Hij die de geschenken gaven hem geniet zonder ze te delen met anderen is ongetwijfeld een dief. “(Bhagvad Gita, hoofdstuk III, shlokas 10-12)

Het doel van dit advies moet zijn geweest om vrede, vooruitgang, welvaart en rust voor de gehele mensheid te verzekeren.

Dan is de oude wijzen en zieners van dit prachtige land (Bharat) bedacht en legden de doctrine van ‘Vasudhaiva Kutumbakam’ (deze hele wereld is een familie en we zijn lid van deze mondiale samenleving) om de menselijke waardigheid en de universele broederschap voor het verheffen bereiken van vrede en welvaart.

Maar als het menselijk ras vermenigvuldigd, ergens langs de lijn vergaten we de goddelijke raad en de boodschap van onze geleerde rishi. We werden steeds materialistisch en egocentrisch. In het proces, ontwikkelden we een neiging om muren om ons heen bouwen – muren van ego-centrische verlangens. Dat is hoe we beperken Dat is hoe we beperken onze visie, onze gedachten, onze daden, door de identificatie van zichzelf met het lichaam. Mezelf, en die met betrekking tot me door dit lichaam, stelt de grenzen van mijn expansie. Verdiept in de materiële bezittingen, wat we zien binnen die muren, denken we dat ons toebehoort. En alles wat ons onbekend en buiten deze muren, beschouwen wij als een vreemdeling en als een vijand. Deze identificatie met het lichaam bouwt niet alleen muren om me heen, maar snijdt me af van anderen die buiten deze kleine muren. In de woorden van Rousseau, de beroemde Franse filosoof, “verdorie die man die zei: dit is van mij en dat in uw – dus zaaide de zaden van egocentrisme en een gevoel van jaloezie en vijandigheid”.

Goeroe speelt de centrale rol in ons herinnert aan de Goddelijke advies, leert ons de kunst van het leven een evenwichtig leven met terughoudendheid en de stabiliteit van de geest. Hij is degene die brengt over het bewustzijn dat de acties (karma) uitgevoerd onder de invloed van de zintuigen aanleiding geven tot sensueel gevoel en pijn, die van voorbijgaande aard en vluchtig zijn. Hij begeleidt u hoe om discipline en onder controle brengen van de vijf wilde paarden – ‘kama’ (passie), ‘Krodha’ (woede), ‘Lobha’ (hebzucht), ‘Moha’ (emotionele gehechtheid) en ‘ahankara’ (ego) – en helpt u om de wagen van uw leven te nemen in de juiste richting van innerlijke vrede en rust. Hij brengt een besef in jullie dat over-verwennerij in een sensuele objecten aanleiding geven tot Tamoguna wat resulteert in spijt, wroeging, verdriet en verlies van vrede. Als een vader, Guru houdt je pink en voorwaarden die u aan onbevreesd reizen van de illusoire materiële wereld naar de rijken van spiritualiteit, zodat je kon men met de Real One te zijn en realiseren van de ultieme waarheid – dat wil zeggen, God.

Hij vertelt je dat de acties (karma) uitgevoerd onder de invloed van de geest en het intellect zijn geobsedeerd door het verlangen en gewijd aan materiële voordelen. Dergelijke acties wordt doorgaans de zelfbediening en die nauw verwant aan de zelf, door dit lichaam. Dit geeft aanleiding tot Rajoguna. Hoe meer je zoekt materiële genoegens, des te groter is de wens om nog meer hebben, en je bent gevangen in een fata morgana (mrigtrishna). De geest heeft de neiging om te swingen als de slinger van een klok – soms in de richting van de zintuigen en aan anderen om het intellect. Daarom moet stabiel worden.

Waar ben je kwijt, mijn zoon, zegt de Guru, met al zijn liefde en tederheid. U bent niet het lichaam, je bent de ziel. Je bestond vóór het aangaan van dit lichaam en zal na het verlaten van dit lichaam zelfs blijven. Verlichten jezelf. De acties uitvoeren die onder de invloed van het geweten (antaratman), dat is een onlosmakelijk onderdeel van ‘Paramatman’. Los jezelf van buitenaf materiële wereld en treedt in de innerlijke wereld van het bewustzijn. Verlicht worden, zijn gelijkmoedig en vrij van gehechtheid. Hij die niet gehecht is, zijn geest is stabiel. Sensuele objecten ophouden voor hem, muren van ego-centrische verlangens bestaan niet voor hem. Hij behoort tot de hele wereld en de hele wereld van hem is – Vasudhaiva Kutumbakam.

Onder leiding van het bewustzijn, zou je beseffen dat God woont in ieder mens, die is als een mobiele tempel aanbidding waardig. Maak een poging om Hem te zien in ieder mens die je tegenkomt. Om de mensheid te dienen is de beste manier om God te aanbidden. De kortste weg naar verlossing te bereiken is om de dienstverlening te verlenen aan zijn schepping – de mensheid. Vergeet niet, je bent niet de mensen verplichten door het verlenen van service aan hen. Integendeel, ze verplichten je door het geven u een kans om hen te dienen en die u helpen om de bank saldo van uw ‘karma’ met het Goddelijke Banker, de Allerhoogste Heer te verhogen. Serveer ze met een gevoel van toewijding en opoffering en verdien de gebeden van ‘Daridra Narayan’. Toen onze daad van ‘Sewa’ (dienst) wordt uitgevoerd met liefde en mededogen en gevuld met gevoel (bhavana), dan is de resulterende tevredenheid en geluk is verheugend zowel de gever als de ontvanger in een oneindige maatregel.

Om ons in staat om de statuur en het niveau van Sadguru in zijn geheel te begrijpen, hebben onze heilige geschriften ons de volgende Mahaguru mantra gegeven:

Gurur Bramha, Gurur Vishnu,
Gurur Devo Maheshwara
Guru Sakshaat Par Bramha,
Tasmaye Shree Guruve namah
Goeroe en God zijn twee verschillende namen van dezelfde ultieme macht. Het is evenzeer waar dat wanneer we God aanbidden in de vorm van Guru, wij Hem te plaatsen op een hoger voetstuk. We worden beloond of gestraft door God op grond van onze eigen karma (acties). Maar als we God aanbidden op het voetstuk van de Guru, die is welwillend en bakshanhaar (degene die geeft en vergeeft royaal), kunnen we ruimschoots beloond worden voor onze goede karma, en straf vergoelijkt of ingekort voor onze zonden onschuldig of anderszins gepleegd.

Dat is de overvloed van liefde en genegenheid gedoucht door een ‘Sadguru’ die je duiken kunt houden in de oceaan van gelukzaligheid die voor zo lang als je wilt. Op een eenvoudige en bescheiden manier, zou hij je vertellen hoe duidelijk is het pad en tonen u de kortste weg naar het heil – dat wil zeggen, de praktijk ‘Japa’ (naar binnen reciteren van mantra’s), ‘Nishkaam Sewa’ (renderen onbaatzuchtige dienstbaarheid aan de mensheid), en ‘Dhyaana’ (meditatie).

O mijn vereerde Guru Dev
Gij zijt de verheven verbeelding
Van de Heer Zelf;
Mijn groeten aan u,
Mijn groeten aan u.

Tasmaye Shree Guruve Namah

 

4,396 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag