Begin van Sewa

Begin van Sewa

Met de zegen van Param Pujya Guruji, Sewa (weergave van onbaatzuchtige dienstbaarheid) werd gestart in 1973 (bij Shadipur, New Delhi, dat is er gebeurd met mijn thuis te zijn) voor mensen geplaagd door problemen en kwalen. Om te beginnen, slechts een handvol personen gebruikt om te komen, maar als de boodschap te verspreiden door middel van mond tot mond, begon de menigte zwelling. Een jaar later, namelijk in 1974, Sewa werd verschoven naar residentie Pujya Guruji’s bij Shivpuri, Gurgaon. Naarmate meer en meer mensen begonnen te komen, Guruji vaste Bara Guruwar (de eerste heldere donderdag na ‘amavas’) voor het renderen van dienstverlening aan het publiek. Hij geloofde vast, geoefend en propageerde de idealen van eenvoud en universaliteit. Hij een kamer toegewezen voor ‘sthan’ in zijn woonplaats waar sewa (onbaatzuchtige dienst) aan mensen werd gestart. Er was geen pracht en-show of uiterlijk vertoon. Guruji was strikt tegen publiciteit. Hij was niet de verkoop van paspoorten aan de hemel, maar toonde het pad van ‘bhakti yoga’ voor mensen en ze naar hun leven met terughoudendheid te leiden en nemen een ‘satoguni’ manier van leven.

Geen offers werden aanvaard. Mensen werden echter toegestaan om een pakje meethi phulian plaatsen, kost tien paise elke op dat moment, op de sthan die werd geheiligd (gezegend) en keerde terug naar de toegewijden als Prasad. Elke persoon die aan de sthan kwam kreeg een kopje thee als Prasad van zijn kant. Sindsdien is deze praktijk werd gevolgd door de shishyas. Aan het Smadhi Sthal ook, zijn mensen toegestaan om een handvol alleen bloemen aanbieden. Uit liefde en eerbied, als ze brengen wat snoep, die worden verspreid onder het publiek samen met een kopje thee uit de sthan.

Zijn concept van Sewa had een universele benadering. Als de boodschap te verspreiden via de mond tot mond, honderden en duizenden mensen uit alle lagen van het leven – de zwakkere groepen in de maatschappij, welvarende business class, sociale, politieke, het beoefenen van allerlei religieuze overtuigingen en religies – hindoes, sikhs, moslims, christenen en aanhangers van andere geloven ook, ongeacht gegoten, kleur en geloof, is een bezoek aan de sthan aan een verscheidenheid van problemen op te lossen – fysiek, mentaal, materiaal, spirituele en wat niet, en ontvangen onbaatzuchtige dienstbaarheid en spirituele genezing van hun kwalen en oplossing voor hun problemen.

1,471 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag