Mahashivratri

 

 

Mahashivratri, in eenvoudige woorden, is in de nacht van Mahashiv. Het is de belangrijkste en meest gunstige festival voor ‘Shiv bhakts’. Het vindt plaats in de maand Maagh / Phagun (februari / maart) tijdens de donkere fase van de maan en wordt gevierd met de grootste eerbied en enthousiasme.

Volgens Pujya Guruji, Lord Shiva gaat in diepe meditatie op ‘Kartik Purnima’ en komt uit die staat op de middernacht van Mahashivratri (behalve dat Hij wordt wakker op Ganesh Chaturthi voor een dag en weer gaat dieper in meditatie). De periode tussen ‘Kartik Purnima’ en Ganesh Chaturthi heet Shakti periode waarin Shakti is oppermachtig. In de periode (Kartik Purnima om Mahashivratri), het is de kardinaal plicht van alle Shiv Bhakts om hun Heer, dat wil zeggen, om te mediteren (dhyaan yoga) volgen, oefenen maximaal mogelijke ‘Japa’ en leiden een vroom en ‘satoguni leven in termen van ahaar (de aard van het voedsel dat we consumeren), vyavhaar (gedrag), en chintan (denkproces).

Sommige geschriften beschrijven Shiva als de vernietiger, Heer Vishnu als de beschermer en Lord Brahma als de schepper. Degenen die oppervlakkige kennis eens naar deze drie manifestaties als gescheiden en verschillend van elkaar en aanbidden hen dienovereenkomstig. Maar het is niet verstandig voor een liefhebber te zijn ‘Isht’ aanbidden als louter een deel van het geheel of als een onvolledige macht. Aan het begin van de schepping, de Mahashakti gecreëerd uit Zichzelf Heer Vishnu en vervolgens Lord Brahma en Shiva om de functies van beschermer, schepper en vernietiger respectievelijk uit te voeren. Voor de voortplanting en vermenigvuldiging van dit universum, nogmaals, Ze creëerde, drie Mahashaktis – (Ma Lakshmi, Ma Saraswati en Ma Parvati).

Al deze manifestaties afkomstig uit één bron en dat ultieme macht manifesteert zichzelf in verschillende vormen om verschillende functies uit te voeren. In werkelijkheid is dat vormloze (nirakaar) als in vorm (Sagun) Brahm genaamd Ishwar, Maheshwar of Mahashakti. DAT alomtegenwoordig, almachtig, alwetend, oneindig, absolute waarheid en de schepper, beschermer, en vernietiger is Zichzelf Brahma, Vishnu en Mahesh. Hij is Meervoud in enkelvoud en enkelvoud in meervoud. Hij heeft geen begin en geen einde. Hij is immanent, oer, en eeuwig. Het wordt uitgelegd in Puranas dat elk van de drie levens in anderen hart, zij elkaar versterken en uiteindelijk hetzelfde vermogen. In wezen is hij die Shiv-Tatva begrepen heeft in het juiste perspectief, weet alles en niets meer blijft voor hem te begrijpen. Voor hem, dat moment van bewustwording en verlichting is Mahashivratri.

In werkelijkheid is dat vormloze (nirakaar) als in vorm (Sagun) Brahm genaamd Ishwar, Maheshwar of Mahashakti. DAT alomtegenwoordig, almachtig, alwetend, oneindig, absolute waarheid en de schepper, beschermer, en vernietiger is Zichzelf Brahma, Vishnu en Mahesh. Hij manifesteert zich in deze drie vormen om de functies van de Schepper, Beschermer en Destroyer uit te voeren. Hij is Meervoud in enkelvoud en enkelvoud in meervoud. Hij heeft geen begin en geen einde. Hij is immanent, oer, en eeuwig. Het wordt uitgelegd in Puranas dat elk van de drie levens in anderen hart, zij elkaar versterken en uiteindelijk hetzelfde vermogen. In wezen is hij die Shiv-Tatva begrepen heeft in het juiste perspectief, weet alles en niets meer blijft voor hem te begrijpen. Voor hem, dat moment van bewustwording en verlichting is Mahashivratri.

Sagun of Sakaar Lord Shiva’s kleding en uiterlijk hebben een heel bijzondere spirituele betekenis. Elk sieraad op Zijn lichaam heeft een diepe symbolische betekenis. a) Zijn teint is wit (sfotic) en geeft satoguna, eenvoud en transparantie b) Hij draagt een kroon van dikke haarlokken en een kleine slang fungeert als een veer in zijn kroon. De heilige Ganges stroomt uit zijn ‘jattas’ symboliseert dat zolang de slangen van passie, sensualiteit en wereldse verlangens blijven in onze gedachten, we kunnen niet bevrijd te krijgen. Daarom is het essentieel om de Ganga van devotie (bhakti) en spirituele kennis stroomt aan onze intellectuele niveau te houden. c) Gewoonlijk, gebogen of krom objecten (vakra) worden niet beschouwd als gunstig te zijn, maar de wassende maan (tilak) siert Lord Shiva’s voorhoofd. Het betekent dat wat niet voor anderen acceptabel, Lord Shiva aanvaardt dat als zijn eigen omdat elke enkel molecuul in dit universum hem toebehoort. d) Mensen vrezen slangen, maar dezelfde slangen krijgt de eer van het versieren Zijn oren als kundal) en in de vorm van armbanden (Kangan) op zijn armen. Dit betekent eigenlijk dat het luisteren naar spirituele discoursen of woorden van toewijding en wijsheid of naad (zitten in meditatie) kan helpen bij het beheersen van de onstabiele geest en men kan zich terughoudend op het gevoel objecten. Dit is precies wat Pujya Guruji placht te zeggen. “Slangen en schorpioenen (slechte personen) zal tot Mij komen. Ik kan niet draaien ze weg. Mijn doel is om ‘Bhagwan’ van te maken ‘Shaitaan’ en leg ze op het pad van bhakti en Sewa. e) Lord Shiva’s lichaam wordt ingesmeerd met as van crematie grond die een neiging tot onthechting suggereert. Dit herinnert ons aan de ultieme einde van onze grove lichaam; we moeten altijd onthouden dat de dood onvermijdelijk is. Dus dit leven als een toeschouwer in een vrijstaande manier. As op Zijn lichaam symboliseren ook dat tijd en dood zijn onder Zijn controle. Is het relevant om Pujya Guruji’s woorden hier te herinneren, “Ik ben niet door de tijd gebonden, maar de tijd is gebonden aan mij.” Er zijn ook voorbeelden van personen die op de dood bed krijgen van een uitbreiding van het leven met gratie Guruji’s. f) Mundmaal (krans van menselijke hoofden) sieren Lord Shiva’s nek betekent dat na het bruto en het subtiele lichaam is vernietigd, causale lichaam (kaaran shareer) blijft bij sanskaars afwachting van wedergeboorte. Dit is ook een herinnering aan de dood en dringt er onthechting van de materiële wereld. g) Zijn de kleding van de leeuw huid vertegenwoordigt moed, bekwaamheid om te heersen, en de mogelijkheid om elke situatie te confronteren. Lion’s huid is ook een goede ‘aasana’ voor meditatie. h) Trinetra – zijnde de Heer van het heelal, Zijn Trinetra betekent Surya (de zon), Chandra (maan) en Agni (vuur). Ze impliceren ook dat Hij alwetend; Hij kent het verleden, heden en toekomst. i) De Trishul betekent dat Lord Shiva is de vernietiger van drie soorten pijnen en kwellingen – fysiek, mentaal, en natuurramp (aadibhautik, adhyatamik en aadidaivik). Het suggereert ook dat Lord Shiva is buiten de drie staten van het leven – Jaagrit, Swapan en susupti (turiyameva Kevalam). j) Neelkanth – Na Samudra Manthan, Devtas geaarzeld om het gif te accepteren, maar de deva van deva (Mahadeva) gemakkelijk dronken dat gif (vish) en opgelucht Devtas van hun dilemma. Hij noch spuugde het uit noch slok het neer, maar hield het in zijn keel. Dit betekent dat een gunstige en ongunstige situaties, genade of ongenade, roem en schande met gelijkmoedigheid moeten onder ogen zien. Als je reageert, ben je geneigd om anderen te ergeren en als je verteren, lijdt je de pijn zelf. Daarom staan alle verwachtingen en egaliseert met een samengesteld geest. k) damru – het geluid van damru drijft problemen weg. Het is ook een symbool van dualties bv, dag-nacht, winst-verlies, geluk, verdriet, roem-schande, succes-mislukking, leven-dood etc. Lord Shiva heeft volledige controle over deze dualties, zodat zijn volgelingen en saadhaks moeten streven voor hetzelfde en het bereiken van de stabiliteit van de geest. l) Nandi – Het berijden van de Nandi betekent dat de Heer stevig in dharma en gerechtigheid tot stand is gebracht.

Lord Shiva, de Heer van de natuur en het Heelal, die boven de drie guna’s ‘, op zich heeft genomen de vijf tatvas hieronder beschreven, die essentieel zijn om te overleven: 1)’ Bhasm ‘(prithvi), 2) Ganga (JAL) , 3) Teesra Netra (agni), 4) “Sarp ‘(vayu), en 5) damru (Akaash). Ingericht in veertien rassen, wordt Shiva vereerd en bood begroetingen in veertien werelden (Bhuvans).

Het festival van Mahashivratri wordt gevierd met grote toewijding en enthousiasme op Sector 10-A Gurgaon en bij Smadhi Sthal, Najafgarh, New Delhi. Deze twee locaties zijn uitgebreid versierd met bloemen en gorzen. Men kan de geur rondom voelen en het milieu wordt belast met devotie en spiritualiteit. Duizenden mannen, vrouwen en kinderen verdringen de twee locaties. Shishyas, toegewijden en publiek in het algemeen, uit alle hoeken van het land en in het buitenland, te monteren op deze twee plaatsen, vormen lange rijen van ’s morgens tot’ s avonds laat op hun gebeden te bieden. Zoals aangegeven in de rituele, bieden ze bloemen, bel, belpatra, akk bloemen, dhatura etc. in aanbidding van Shiva en ontvangen zegeningen uit Pujya Mataji, Chhote Guruji, Shri RC Malhotraji, en andere Gurubhais.

Ter gelegenheid van Mahashivratri, Shishyas en toegewijden observeren snel. Shishyas niet eens een druppel water sinds de vroege ochtend (Brahm Mahurat) tot na middernacht verbruikt. Echter, ouderen, mensen die ziek zijn of dames die zich niet in een positie om een dergelijke rigoureuze discipline te volgen, kan vruchten of een warme drank, zoals citroen thee te nemen. Gedurende de dag Shishyas doen Japa van alle mantra’s toebedeeld door Pujya Guruji. (Pujya Guruji had geadviseerd dat intensieve Japa – van alle mantra’s gegeven door hem – gedaan gedurende de Mahashivratri dag heeft vele malen meer effect dan Japa gedaan tijdens de normale dagen.

Even voor de midnight ‘Abhishek’ ceremonie van Shivlinga wordt uitgevoerd in Shiv Mandir op Smadhi Sthal, Neelkanth. Na middernacht, het vasten wordt gebroken met Jal (eerder tijdens de dag door senior shishyas voorbereid) die kesar, laung, elaichi, kaali mirch, bel, bel-Patra, dhatura, akk bloemen enz. En al deze ingrediënten bevat geestelijk santified met heilige mantra’s en het smaakt amrit ‘. Dit wordt gevolgd door stukken van gebakken aardappelen met smaakvolle masala en een kopje citroen thee doordrenkt met kruiden / specerijen. Op het moment van het breken van de vasten, veel personen uit het publiek ook deelnemen aan de shishyas en sewadaars op Sector 10-A, Gurgaon en op Neelkanth.

Observeren ‘nirjala upvaas’ gedurende de hele dag heeft de wetenschappelijke en medische validiteit. Het genereert enorme hoeveelheid warmte, het lichaam die kunnen doden bacteriën en zorgt voor behoud van een goede gezondheid. Granen zijn genomen de volgende dag na zonsopgang.

Rituelen zijn goed als ze ertoe u te aanbidden en te helpen bij het genereren van satoguna. Maar in werkelijkheid, het moment dat je in staat bent om jezelf terug te trekken uit wereldse attracties en voer het rijk van innerlijke bewustzijn zijn, dat moment is Mahashivratri. Op het moment dat je in staat bent om boven sensueel gevoel en pijn en ervaar innerlijke vrede en ervaren het licht van goddelijke bestaan zijn, dat moment is Mahashivratri. Op het moment dat je in staat bent om de stabiliteit van de geest gelijkmoedigheid bereiken en te handhaven in een staat van dualiteit zijn; het moment dat u in staat om uw individuele entiteit vergeten en blijft hij alleen, dat moment is echt Mahashivratri.

Mahashivratri Jal wordt bereid een keer per jaar en kan worden gebruikt gedurende het hele jaar (met uitzondering van de periode tussen Kartik Purnima en Mahashivratri). Dit belast Jal samen met Laung en Elaichis, geheiligd met heilige mantra’s, heeft unieke kwaliteiten en is in staat om het uitroeien van vele kwalen en het oplossen van veel problemen. Dit Jal, Laung en Elachis, uitgedeeld tijdens de dagen na Mahashivratri zullen worden verbruikt, volgens de instructies. Een deel van de algemene instructies worden in de komende pagina’s opgesomd. Voor specifieke problemen moet toegewijden specifieke instructies van de Sthan nemen.

Instructies van Mahashivratri
Transfer jal, laung en elaichi in een fles met grotere opening of in een pot, zodat op het moment van de consumptie van deze items, kunt u gemakkelijk nemen deze uit met een lepel.
Voordat Holi, opgegeven aantal laungs moeten worden doorgeslikt met JAL ’s avonds voor het slapen gaan. Na Holi, gelijk aantal elaichis zijn elke ochtend te worden gekauwd, lege maag (een kan water of thee, maar geen granen alvorens elaichi nemen). Idealiter 9 laungs en 9 elaichis worden. Als om enige reden onvermijdelijke, men niet kan nemen 9, dan kan hij 7 of 5 of 3 of tenminste 1 laung voor Holi en hetzelfde aantal elaichis na Holi nemen.
Dames, die zwanger zijn, zou slechts één laung nachts slikken voordat Holi en kauwen slechts één elaichi op de volgende morgen van Holi. Daarna, het geven van een gat van één dag, moet ze blijven kauwen gebracht elaichis (andere dan die vermeld op Mahashivratri) elke ochtend (lege maag) tot aan de datum van levering.
Dames die streven naar een kind te krijgen, moet, volgens de instructies, (lege maag en frisse mond) slikken akk bloem samen met Mahashivratri jal.
De dag Holika wordt gevierd (dat wil zeggen, een dag voor Holi), verbranden guggal en Dhoop in het huis, op elk moment na zonsondergang (op de plaats van het werk, het kan gedaan worden gedurende de dag). Ga rond het huis, samen met brandende guggal; daarna plaats het buiten het huis. Neem dan een glas (of een garhva) water, voeg een lepel van Mahashivratri JAL in en vanaf de achterzijde van de woning, strooi JAL in het hele huis en ga naar de ingang van het huis. (In een multi-verdiepingen huis, starten vanaf achterzijde van de bovenste verdieping.) De laatste druppels jal moet buiten het huis te vallen, waardoor wordt gewaarborgd dat de negatieve energie, indien van toepassing, werd verdreven.
Personen die last hebben van een fysieke of mentale aandoening of enig kwaad effect van een slechte ziel, moet niet Holi spelen. In ieder geval moeten alle leden van de familie bad te nemen na het mengen van een lepel van Mahashivratri jal.
Tijdens de dagen dat Mahashivratri laung wordt ingeslikt ’s nachts (dwz vóór Holi), als iemand heeft om te gaan voor een interview, een rechtbank datum te wonen, neem een examen, of heeft te gaan voor een belangrijk werk, dan vóór binnenkomst, moet hij kauwen de geladen elaichi (andere dan die van Mahashivratri) samen met mishri of Gurh.
Na het nemen van Mahashivratri laung, neem dan een van onze ‘Sthans’ te bezoeken, noch naar elke Gurubhai voldoen, anders is het effect van laung zal worden vernietigd. Echter, na het nemen van elaichi (dwz na Holi), kunt u bezoek een ‘Sthan’.
Mahashivratri Jal, dat wordt bereid met meest heilige mantra’s, kan het hele jaar door worden gebruikt (met uitzondering van de periode van ‘Kartik Purnima’ naar volgende Mahashivratri). Men heeft de mogelijkheid van het houden van deze heilige JAL voor gebruik in de toekomst.

1,779 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag